Виховна робота



Паспорт проекту
1.   Назва проекту:  «Я – громадянин, я – патріот, я – житель свого села»
  1. Консультант проекту: Бідзюра Л. П.
  2. Посада консультанта: заступник директора з навчально- виховної роботи.
4.     Учасники проекту: учнівська молодь віком від 10 до 16 років,  батьківська громадськість.
  1. Кількість учнів – 82.
6.     Актуальність проекту:
         Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу, підвищення освітнього вибору народу, забезпечення народного господарства кваліфікованими фахівцями.
       Сучасну школу спрямовано на забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом навчання та виховання, які ґрунтуються на за­гальнолюдських цінностях і принципах науковості, інтегрованості, єдності навчання та виховання на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості, взаємоповаги в інтересах людини, родини, суспільства та держави. Проблема виховання громадянина постала перед людством дуже давно, а саме тоді, коли виникла перша дер­жава. І актуальною вона буде доти, аж поки держава існуватиме як соціальний інститут. Якісно нову демократичну державу можуть створити лише свідомі громадяни, які люблять Україну, свій народ, націю та готові самовіддано служити їх інтересам. Тому громадянсько-патріотичне виховання посідає провідну роль у вихованні мо­лодого покоління.
7.     Мета проекту:
    Виховання свідомого громадянина, покликаного усві­домлювати себе частиною своєї родини, школи, села, держави, патріота свої країни.
  1. Завдання проекту:
-         формувати національну свідомість і людську гідність, любов до рід­ної землі, родини, свого народу, бажання працювати задля розвитку держави;
-         забезпечувати духовну єдність поколінь, ви­ховувати повагу до батьків, старших, культури та історії рідного народу;
-         пробудити та відновити історичну пам'ять односельчан;
-         залучити учнів до активної пошукової роботи;
-         дослідити історію виникнення та причини переселення  хуторів;
-         зясувати історії та долі видатних людей села.
-         ознайомитись із життям та побутом односельчан в минулому;
  1. Очікувані результати:
-         перетворення учнів з об’єктів виховного впливу на суб’єктів виховної діяльності;
-         запис спогадів з історії села;
-         виставка фотоматеріалів, документів з історії життя членів учнівських родин;
-         відтворення списків воїнів-односельчан, які брали участь у воєнних діях;
-         систематизація пісенних скарбів рідного краю;
-         написання віршів, творів про село;
-         оформлення  брошури «Там бере початок Україна, де росте біля хати калина».
  1. Тип проекту: дослідницько – пошуковий.
  2. Термін виконання проекту: з 01.11. 2015 р. по 01.05. 2016 р.
  3.  Шляхи реалізації проекту:
№ п/п
            Діяльність учнів
               Консультуваня
1
Створення творчо-пошукової групи учнів
           Організація груп
2
Об’єкт дослідженя: історія с.Смолярі Старовижівського р-н.
              Консультації
3
Пошук інформації через:
вивчення архівних документів;
дослідження території села;
інтерв’ю з жителями села;
 опрацювання друкованих джерел інформації.
Допомога у зборі інформації
4
Збір інформації по проблемах:
історія виникнення с.Смолярі;
роль хуторів в історії села;
участь односельчан у воєнних діях;
знайомство з відомими людьми села;
збір фотоматеріалів, документів з історії життя членів учнівських родин;
запис пісенних скарбів рідного краю
Допомога у створенні портфоліо, визначенні питань інтервю
5
Підготовка учнів до вміння брати інтервю. Тренувальні вправи
Складання анкети інтервю
6
Піготовка шкільної газети
Спільне редагування матеріалів
7
Підготовка проектних матеріалів
Проведення підсумкового заняття з учнями за результатами проекту
8
Представлення результатів проекту перед громад кістю села і школи
Участь у презентації
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
  1. Матеріально – технічне, інформаційно – технічне та методичне забезпечення: друковані матеріали, принтер, сканер, фотоапарат, папір, фломастери, фарби, електронні носії.
  2. Очікуваний продукт проекту:
-         Брошура «Там бере початок Україна, де росте біля хати калина».
-         Випуск шкільної газети «Щоб пам’ятали»
  1. Форма презентації: Мистецька постановка «Стежками минулого рідного краю»
  2. Оцінювання знань і вмінь учнів: анкетування
15.Розповсюдження результатів проектної діяльності:
                 -    участь у експедиціях «Моя Батьківщина - Україна», «Мій рідний край – моя земля».
                 -     поповнення матеріалами шкільної світлиці;
      -      проведення екскурсій на базі матеріалів шкільної світлиці;
                 -     виступ з презентацією перед односельчанами.
   16.Перелік осіб, основних виконавців проекту у тематичних полях:
              І. «Сімейний архів»
Керівник – Павловей Ольга Петрівна
 Учасники – учні 5-6 класів
             ІІ. «Пізнай свої обряди та звичаї»
Керівник - Чех Алла Дмитрівна                 
Учасники – учні 7 класу           
             ІІІ. «Вони творять історію села»
Керівник – Коржан Тамара Василівна                
Учасники – учні 8 класу           
             ІV. «Хутори в історії села»
Керівник – Дикса Людмила Петрівна                
Учасники – учні 9 класу           
             V. «На їхню долю випала війна»
Керівник – Грицюк Тамара Петрівна                
Учасники – учні 10 класу            





Система виховної роботи школи



Система виховної роботи в школі
         це не тільки традиції та звичаї виховання учнів, але й способи і засоби виховання, які використовує навчальний заклад для створення комплексної програми розвитку.

Виховні проблеми сьогодення:
         корозія ціннісних орієнтирів;
         несформованість життєвих навичок;
         погіршення стану здоров’я учнів;
         соціальна апатія;
         агресія і насильство;
         збільшення проявів девіантної поведінки

      Місія школи: Формувати життєво компетентну особистість, творця та духовно багатого, фізично здорового проектувальника  власного життя, готового до вирішення складних життєвих завдань, конкурентно здатного учасника ринку праці, який поважає закони, права та обов’язки  громадянина України, шанує національні звичаї, традиції і обряди.

Завдання виховної системи:
          забезпечення цілісного підходу до виховання і розвитку особистості учня, створення єдиної комплексної системи виховних впливів школи, сім’ї, громадськості
         попередження негативних впливів факторів соціального середовища на особистість
забезпечення сприятливих умов для самореалізації  особистості
збереження та покращення  здоров’я учнів
посилення ролі сім’ї у вихованні дітей
розвиток учнівського самоврядування в класі
оптимізація змісту і форм виховного процесу в класі

Основні принципи виховання
         Принцип національної спрямованості.
         Принцип культуровідповідності.
         Принцип цілісності..
         Акмеологічний принцип.
         Принцип суб'єкт-суб'єктної взаємодії.
         Принцип адекватності виховання до психологічних умов розвитку особистості.
         Принцип особистісної орієнтації.
         Принцип превентивності.
         Принцип технологізації.

Система цінностей і якостей особистості розвивається й виявляється через її власне ціннісне ставлення: до суспільства і держави, до себе, до людей, до природи, до праці, до мистецтва.



Етапи створення системи виховної роботи
         Збереження й примноження шкільних традицій
          Організація роботи ради шкільної республіки
         Встановлення зовнішніх зв'язків із соціальними партнерами
         Організація роботи соціально-психологічної служби
         Організація роботи батьківських комітетів класів і школи
         Організація змістовної позакласної роботи
         Організація роботи МО класних керівників

Виходячи із вище зазначеної інформації, створено систему виховної роботи, яка спрямована на формування морально-духовної життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал.

Пріоритетні  напрямки виховної роботи
         Національно-патріотичне виховання
         Попередження дитячої бездоглядності та  правопорушень серед учнів  школи, попередження жорстокості й насилля у молодіжному середовищі
         Пропаганда здорового способу життя
         Організація ефективної системи  життєдіяльності учнівських колективів
         Профорієнтаційна робота

Виховання здійснюється у процесі організації:
ü навчально-виховної діяльності;
ü позаурочної та позакласної діяльності;
ü позашкільної освіти;
ü роботи органів учнівського самоврядування;
ü взаємодії з батьками, громадськими організаціями, державними установами.

У виховній роботі використовуємо такі форми роботи: круглі столи, години спілкування, диспути, КВК, конференції, вікторини, конкурси, випуск бюлетенів, газет, проведення фестивалів, турнірів. Учні школи приймають участь у пошуковій роботі: записують спогади про минуле, вивчають історичні місця, знайомляться з подіями пов’язаними з бойовими діями у роки Великої Вітчизняної війни, збирають цікавий пошуковий матеріал про героїв війни, є активними учасниками Всеукраїнських, обласних та районних акцій: «Історія міст і сіл України», «Краса і біль України», «Україна вишивана», Компанії “Голуб миру», військово-прикладної гри «Нащадки козацької слави», надають волонтерську допомогу бійцям АТО, малюють їм малюнки, пишуть листи.


Найефективнішими, як показав досвід, сьогодні є проектні технології виховної роботи та організація виховної діяльності через КТС. Розмаїття проектів, як технології, дозволяє забезпечити посильну, неформальну участь кожної дитини у колективній справі, а методика КТС сприяє як формуванню інформаційної культури й забезпеченню знань, так і конкретних компетентностей, які виявляються у переконаннях, діях, вчинках. Маємо позитивний досвід реалізації довготривалих  проектів «Сімейні реліквії», «Життєтворчість моєї родини», «З минулого у сьогодення», «Солдат війни не обирає», «Багатство нашого народу», «Вербо, ясна вербиченько» та інші.
Ефективність методики КТС засвідчується такими загальношкільними заходами як: ярмарок «Купуй українське! Підтримай шкільного виробника», конференція «Голодомор 1932-1933рр», свято презентація «Історія рідного краю в історії моєї вулиці», «Свято рідної мови».

Традиційними є свята «Учителеві жовтень усміхається», «Вітаємо тебе п’ятикласнику», «У мові моїй краса й неповторність», свято до дня Миколая, свято школи, «Прощай початкова школо» та інші.

Тематичними днями в  школі є:
ü Перший дзвінок;
ü День партизанської слави;
ü Всесвітній день туризму;
ü Всеукраїнський день бібліотеки;
ü Міжнародний день людей похилого віку;
ü  День учителя;
ü День українського козацтва;
ü День пам’яті до річниці визволення України від німецько-фашистських загарбників;
ü День української писемності;
ü День пам’яті жертв голодомору  «Голодомор 1932-1933рр. в Україні»;
ü Всевітній день боротьби зі СНІДом;
ü День Збройних сил України;
ü День Соборності України;
ü Вшанування подвигу героїв Небесної Сотні;
ü День рідної мови;
ü Шевченківські дні у школі;
ü День здоровя;
ü День пам’яті жертв  Чорнобильської трагедії
ü Свято Останнього дзвоника
ü Випускний вечір (11 кл.)
ü День захисту дітей

В школі велика увага приділяється спортивно-оздоровчій роботі. Розроблена «Програма здоров’я». Проводятся тижні здоровя, старти надій, козацькі забави, Міжкласні змагання з різних видів спорту.



Діти пільгових категорій оздоровлюються в таборі «Берізка». В 2014-2015н.р зайняли третє місце в районному огляді-конкурсі на кращий дитячий заклад оздоровлення та відпочинку та нагороджені фотоапаратом.


З метою задоволення особистісних потреб учнів, їх самореалізації та самовдосконалення, максимального розвитку творчих здібностей, створення оптимальних умов для розвитку індивідуальних можливостей учнів у школі діють гуртки: хореографічний, вокальний, різьблення по дереву. Учні старшої школи є слухачами НТУ. Всього гуртковою роботою охоплено 45% дітей.
 Гуртківці брали участь в шкільних, районних заходах-конкурсах:
 «Новорічна іграшка», «Знай і люби свій край», «Волинська писанка», «Срібні дзвіночки».

Чільне місце в системі виховної роботи гімназії належить класним керівникам.
Головними напрямками виховної роботи класного керівника стали:
*    індивідуальна (за результатами комплексної психолого-педагогічної діагностики), що включає засвоєння гімназистами рівня соціальних ролей;
*    робота з дитячим колективом, що включає систему творчих справ, коли дитина оптимально залучається до процесу спільної діяльності;
взаємодія з батьками, вчителями-предметниками, практичним психологом, педагогом-організатором, соціальним педагогом.

2 Робота соціального педагога школи спрямована на реалізацію таких завдань: діагностика діяльності і розвитку учнів, класного колективу, мікроклімату в класі; консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу; просвітницько - інформаційна робота з підвищення психолого-педагогічної культури в школі та сім’ї; соціально - педагогічний патронаж соціально незахищених категорій дітей; робота з сім’ями, які опинилися в складних життєвих ситуаціях; превентивне виховання, спрямоване на переконання учнів у доцільності дотримання значимих норм і правил поведінки, ведення здорового способу життя.

Однією зі складних проблем сучасної школи є наявність правопорушень серед дітей і підлітків. Тому в нашій школі створено цілу систему профілактичної роботи.
Первина профілактика:
- Здійснюється контроль за відвідуванням учнями школи (облік ведеться-класними керівниками в журналі, черговим вчителем у спеціальному журналі);
- Розроблено правила для учнів;
- Проводиться цикл бесід на правову тематику( « Наркоманія - слід у безодню», «Цінуй свій час та час інших», «Ми любимо працю», «Про чуйність і байдужість», «Моє чесне слово», «Гарно дружити -значить правду говорити» тощо)
Вторинна профілактика:
- У школі діє рада профілактики, яка на своїх засіданнях розглядає питання роботи з учнями, схильними до правопорушень; залучає спеціалістів для консультації батьків, педагогів, вивчає виконання учнями внутрішнього розпорядку та правил для учнів; розглядає випадки порушення дисципліни в школі, сім’ї та поза школою.

Важливою умовою ефективного виховання є формування педагогічної культури. Саме вчитель повинен володіти високим професіоналізмом, патріотизмом, високою психологічною культурою, бути інтелігентним і уважним. З цією метою в школі проходять педради, семінари, засідання за круглим столом, працює майстерня передового педагогічного досвіду та методичне об’єднання класних керівників, на якому головна увага приділялася проблемі вдосконалення виховного процесу, піднесення якості та ефективності роботи учнівського самоврядування, забезпечення злагодженості дій школи і сім’ї у вихованні учнів, профілактики дитячої безпритульності та бездоглядності, забезпечення умов щодо збереження здоров'я учнів та запобігання всім видам дитячого травматизму, вивчаються нормативні документи роботи класного керівника.

Дуже важливий напрямок виховної роботи – учнівське самоврядування.
       Процес створення  органу самоврядування нашої школи пройшов кілька етапів, кожний з яких супроводжувався правовим забезпеченням, тобто підготовкою відповідних документів, що окреслюють правове поле діяльності органів самоврядування згідно з чинним законодавством. Учнівським парламентом розроблено Конституцію, загальні положення учнівської республіки, положення про президента та про вибори президента учнівської республіки. Організовано систему самоврядування учнів у формі президентської республіки в старшій школі. Діє чотири міністерства.

Та якою здібною не була б дитина, вона потребує додаткових знань.
Формування особистості потенціального лідера, його організаторських здібностей, ієрархії його цінностей здійснюємо шляхом реалізації роботи клубу «Лідер».  Заняття клубу проводимо у двох секціях « Лабораторія майстрів»  і «Перші кроки» на основі розробленої програми «Виховуємо лідера».

До шкільного життя  активно залучаються батьки. В роботі з батьками використовуємо різні форми співпраці: батьківський лекторій, поради батькам,  спільна діяльність у творчих об'єднаннях різної спрямованості, родинні свята, екскурсійні поїздки, допомога в зміцненні матеріально-технічної бази школи, участь батьків в роботі ради школи, батьківського комітету школи, творчий звіт роботи учнівського самоврядування  класу перед батьками.


Як результат проведеної роботи маємо певні здобутки.
За даними діагностики рівня вихованості у 2014-2015 н.р. 56,2% учнів мають високий та достатній рівень вихованості у порівнянні з 49% у 2013-2014н.р..



Система роботи школи по правовому вихованню учнівської молоді.

У час розбудови нашої державності з особливою силою ставиться вимога забезпечення прав громадян вільної України, піднесення їхньої національної самосвідомості й зміцнення самодисципліни, відповідального ставлення до своїх громадських обовязків.
Тому перед школою стоїть завдання розширити правові знання молоді, сформувати в неї високу відповідальність перед законом і державою, виховати молодих людей у дусі безумовного дотримання норм права і моралі. Виконання цих завдань педколективом  сприятиме формуванню у школярів таких морально-правових якостей, які стануть на заваді допущенню ними проявів антисуспільної поведінки.
Метою правового виховання учнів є формування у них правової культури громадянина вільної України, яка складається із свідомого ставлення до своїх прав та обов’язків, з глибокої поваги його законів і правил людського співжиття, готовності дотримуватися і виконувати закріплені в них вимоги, рішучої боротьби з порушниками законів.
Перед педколективом школи стоять завдання: формування в учнів правових почуттів, які б регулювали їхню поведінку; вироблення в дітей навичок і звичок правомірної поведінки; формування в учнів активної позиції у правовій сфері, тобто нетерплячого ставлення до правопорушень, прагнення взяти участь у боротьбі з цими негативними явищами.
З метою вирішення даних завдань намагаємось спільно з учнями творчо вирішувати загальні життєво важливі проблеми, думаємо над тим, як здійснити заплановане, як постійно вдосконалювати їх життя та діяльність. Кожному аспекту правового виховання надаємо практичну спрямованість.
Стараємось, щоб учні не тільки одержували правову інформацію під час виховних заходів, не тільки ознайомлювалися зі своїми правами і обов’язками, а й свідомо використовували отримані знання відповідно до конкретного виду діяльності, правильно користувалися своїми правами, виконували свої обов’язки в конкретних життєвих ситуаціях.
Тому розвиток правової культури починаємо із засвоєння дитиною азбучних істин та дотриманням принципів:
-         зацікавленість школярів;
-         безпосередня участь кожного учня у підготовці та проведенні заходів;
-         різноманітність тематики;
-         систематичність  та системність.
Вважаємо, що мету правового виховання можна вважати досягнутою, коли учень набув здатності самостійно управляти своєю поведінкою. Така здатність досягається всім ходом правовиховної роботи і самостійною роботою особистості над собою, її участю у правоохоронній діяльності.
Сьогодні перед школою стоїть найважливіша проблема – боротьба з правопорушеннями і злочинами. Через це значну увагу надаємо профілактиці правопорушень  (див. додаток 1) і в школі створено систему профілактичної роботи.
Первинна профілактика:
-         здійснюється контроль за відвідуванням учнів школи (облік ведеться класними керівниками в журналі, черговим вчителем у спеціальному журналі);
-         розроблено правила для учнів;
-         проводиться цикл бесід на правову тематику;
         Вторинна профілактика:
-         у школі створена рада профілактики, яка складається з 7 осіб і збирається 9 раз на рік. На своїх засіданнях вона розглядає питання роботи з учнями, схильними до правопорушень; залучає спеціалістів для консультацій батьків, педагогів, вивчає виконання учнями внутрішньошкільного розпорядку та правил для учнів; розгля­дає випадки порушення дисципліни в школі, сім'ї та поза школою;
-         межах учнівського комітету працює комісія дисципліни і поряд­ку, яка стежить за дотриманням правил поведінки учнів в урочний час;
-         учні охоплені постійними і тимчасовими дорученнями;
-         проводиться систематична індивідуальна робота з дітьми.
Проводиться профілактична робота з учнями, які стоять на внутрішкільному обліку, за кожним з них закріплений громадський вихователь, який раз на рік звітує про свою роботу. На кожного з таких учнів заведена індивідуальна карта, в якій фіксуються загальні відомості про учня та його сім’ю і робота, яка з ним проводилася.
Кожному класному керівнику даємо пам’ятку з попередження правопорушень (див. додаток 2), згідно якої проводиться робота з учнем. В школі складена програма вивчення особистості учня, який схильний до правопорушень (див. додаток 3), розроблена типологія причин неадекватної поведінки (див. додаток 4), відповідно до якої класні керівники ведуть спостереження за даною категорією дітей.
Дієвість складових частин системи правової освіти та виховання зумовлюється глибокими знаннями індивідуально-психологічних особливостей важковиховуваних учнів, умов їх сімейного виховання, мікросоціального оточення. Тому значне місце в організації індивідуальної роботи з важкими підлітками займає шкільний психолог. Він надає цільову допомогу класоводам, класним керівникам з виявлення відхилень у поведінці учнів та передбачає напрямки вивчення причин відхилень, шляхів впливу сім’ї в процесі перевиховання та форми індивідуальної роботи.
Щороку в школі проводиться педагогічний консиліум у 5-му класі на тему: «Індивідуально-психологічні  та вікові особливості особистості». На допомогу класним керівникам розроблений план індивідуальної роботи з учнем 5 класу (додаток 6 ).
Головною ланкою, яка забезпечує теоретичне та методичне керівництво роботою класних керівників,учнівського шкільного парламенту є дирекція школи. Дирекція школи контролює результати роботи класних керівників, органів учнівського самоврядування, керівників гуртків, батьківського активу, шкільної бібліотеки, медичного персоналу.
З цією метою проводяться наради при директорові «Здійснення індивідуального та диференційованого підходу до учнів – запорука успішного навчання та виховання школярів, м/о класних керівників з обміну досвідом з питання «Про завдання, підходи та форми і методи діяльності класного керівника в організації правового виховання учнів»
Форми і методи просвітницької та профілактичної роботи починаються від найпростіших і ускладнюються з урахуванням знань і вікових особливостей учнів.
Через це в роботі застосовуємо різні форми правового виховання: вечори запитань і відповідей, лекції, бесіди, конференції, диспути, вікторини, тижні і місячники та інші. Вже склалась традиція щомісяця в день профілактики проводити на класній годині бесіди по правовому вихованню. Ці розмови носять характер диспуту із самоаналізом.
Розмова починається не з нотацій, не з абстрактних закликів до правопорядку, а пропонується задуматись учням, ким кожен із них постає, коли залишається віч-на-віч зі своєю совістю. Така форма роботи вчить усвідомлювати явища навколишнього життя, порівнювати, зіставляти факти, події, збагнути їх мотиви, робити правильні висновки, примушує замислитись над власною поведінкою. Пропонуємо проводити диспути на теми: «А щоб було, якби ти зв’язався з правопорушниками?», « А щоб було, якби ти вкрав чужу річ?» та ін.
Вирішальну роль у правовому вихованню учнів відводимо особистості учителя. Адже, сьогодні виховна роль може бути реалізована тільки за умови, що його ріднить з учнем спільність інтересів, багатство і різноманіття взаємовідносин між ними, неформальне спілкування.
Тому, здійснюючи правове виховання, вчителі намагаються самі бути зразком точного і неухильного виконання норм законів і своїх обов’язків, бездоганною поведінкою не давати учням привід для морального виправдання свого негативного ставлення до правил поведінки.
Значну увагу надаємо правовій освіті батьків, яке здійснюється в школі в рамках батьківського лекторію, а також індивідуально. На батьківських зборах розглядаємо питання попередження правопорушень і роль сім’ї в цьому, а також обговорюємо учнівські твори «Мої батьки», «Як моя сім’я проводить вихідний день». З числа вчителів і батьків створено групу «Довіра», до якої учні можуть звернутись із будь-яким питанням, що хвилює їх.
В підготовці та наданні допомоги вчителям, учням у проведенні диспутів, конференцій, в організації вікторин з правових питань велику роль відіграє шкільна бібліотека, де є відбір літератури окремо для вчителів та учнів.
З метою попередження правопорушень велику увагу звертаємо на вивчення особистості дитини, використовуючи при цьому тести. Система тестів застосовується для поступового всебічного виявлення психологічних особливостей кожного учня. В учнів процес самопізнання за допомогою тестів викликає велике зацікавлення, оскільки вони мало здатні до самоаналізу, особливо у середніх класах.
Використовуємо тести, які виявляють відхилення в поведінці дітей, такі як «Наскільки ви терплячі?», «Чому я продовжую палити?», «Чи схильні ви до вживання наркотиків?».



Правове виховання передбачає перш за все знайомство неповнолітніх з законами нашої держави. Це знайомство здійснюється в родині, а також на уроках правознавства, історії.
Одним із завдань правового виховання є вироблення в дітей
навичок і звичок правомірної поведінки. Це питання постійно на
контролі дирекції школи, учнівського парламенту(додаток 5). На засіданні міністерства внутрішніх справ постійно аналізується поведінка учнів, відвідування учнями школи. Дійовою є робота ради профілактики, засідання якої проходить один раз в місяць. На засіданні розглядаються питання поведінки дітей, схильних до правопорушень, заслуховують батьків, які безвідповідально ставляться до виховання своїх дітей.
Але результативність правового виховання не залежить від рівня педагогічної сумлінності, усвідомлення ними мети виховання і своєї відповідальності, кількості проведених виховних заходів, хоч ці показники відіграють не останню роль, але основне - в характері діяльності педагогів і діяльності вихованців, у характері стосунків між ними .
Вчителі школи підвищують свій правовий рівень на педагогічних радах, де розглядаються питання правового виховання, семінарах класних керівників, при отриманні правових консультацій, на зустрічах з лікарями, працівниками правоохоронних органів.
Таким чином, педколектив працює над формуванням поваги до держави; прищепленням навичок правосвідомої поведінки; вихованням нетерпимості до різноманітних правопорушень; формуванням в кожного учня системи знань з питань основ держави та права.
 




Взаємодії школи і сім'ї в сучасних умовах
Сімя – природне середовище первинної соціалізації дитини, джерело матеріальної і емоційної підтримки, засіб збереження і передачі культурних цінностей від покоління до покоління.
В сім'ї дитина засвоює основні норми  моралі, опановує навички спільної праці, формує власні життєві плани, естетичні смаки, громадянську позицію.
Проте у наш час втрачається роль сімейного виховання і власне сім’ї як найбільш впливового фактора формування людини.
Слід відзначити, що останнім часом з тих чи інших  причин школа і сім'я перебувають у стадії перманентної конфронтації. Шкільні педагоги дають негативні характеристики сім'ї, звинувачуючи батьків у самоусуненні від виховання власних дітей, у брутальному, навіть жорстокому ставленні до них. Батьки, у свою чергу, зневажливо ставляться до вчителів, указуючи на їхній низький професійний рівень, невисокі моральні якості. У багатьох сім'ях не вважають за необхідне звертатися до педагогів з приводу проблем, які виникають  у вихованні  дітей. До педагогів батьки звертаються зазвичай тоді, коли вже  запізно.
Попри все за певних  умов гострота проблеми взаємодії школи і сім'ї в сучасних умовах може бути знята. Для цього необхідно, аби суб'єкти  взаємодії вибудовували основи культури спілкування, школа повинна виявити сильні і слабкі сторони батьків у вихованні дітей, щоб дати їм конкретні поради, педагог має знати, з якої сім'ї прийшла в школу кожна дитина, яка структура цієї сім'ї, у якому стані перебуває сучасна українська родина і які тенденції зумовлюють її розвиток. Це зробить взаємодію педагога та батьків учнів більш конкретною, осмисленою, результативною.
Щоб наблизитися до кожного учня, педколектив нашої школи визначив такі напрями роботи:
  пізнати кожну дитину;
  знати, як вона мислить, відчуває, сприймає;
  вивчити характер, волю, інтереси дитини;
  вивчити особливості її організму;
  максимально зблизити сім'ю та школу на ос­нові
партнерства, співробітництва, взаємоспілкування, взаєморозуміння, взаємодопомоги.
  Наш педагогічний колектив прагне до створення комфортних умов у школі для кожної дитини. Поважаючи батьківські почуття, педагоги прагнуть краще вивчити індивідуальні особливості дітей, їхній темперамент, інтереси і здібності. Це спонукає педагогічний колектив нашої школи до пошуків способів розв’язання актуальних проблем через застосування як групових, так і індивідуальних форм роботи з батьками : відвертої розмови «Щастя, коли тебе розуміють», ділової гри «Уміння виховувати – це талант» (Коржан Т.В.), круглого столу «Ще раз про культуру поведінки, вихованість і ввічливість», педагогічного практикуму «Вулиця та спілкування наших дітей» (Грицюк Т.П.), конференція «Книга та її роль у житті людини», зустрічі за круглим столом «Авторитет батьків» (Дикса Л.П.), консультації «Формуємо інтереси дитини»,  тестування «Чи добрі ви батьки» (Павловей О.П.), діалог «Навчіть дитину правильно розприділяти час» (Коржан О.Д.).

Виховання дітей у сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості. Духовний вплив батьківського дому на формування особистості створюється завдяки щирій материнській ласці, небагатослівній любові батька, домашньому теп­лу, піклуванню, затишку і захисту, родинній зла­годі.
В. Сухомлинський вважав, що сім'я «джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої держави».

З вище зазначеного випливають основні завдання роботи з батьками:
*              Налагодити тісний зв'язок школи з батьками

*              Активізувати роботу батьківського сектора щодо роз'яснення законодавства України з питань освіти

*              Добиватись впливу органів місцевого самоврядування на батьків, діти яких порушують Статут школи.

*              Аналізувати стан навчальних досягнень учнів і виявити причини байдужого ставлення батьків до навчання і виховання власних дітей.

*              Пропагувати педагогічні знання, що зумовлять підвищення педагогічної грамотності.

*              Допомагати батькам в оволодінні системою умінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома.

   Педагогічний колектив школи ставить своїм за­вданням дати батькам глибокі знання педагогіки та психології виховання, пропагувати кращий досвід виховання дітей у сім'ї. Та перед тим необхідно вивчити умови проживання сім»ї.
Основними методами вивчення сім»ї в школі є:
*      Спостереження.
*      Бесіда.
*      Тестування.
*      Анкетування.
*      Діагностика.
*      Ділові ігри.
*      Аналіз дитячих малюнків про сім'ю.
*      Аналіз дитячих творів про сім'ю.
 

  Саме батьки найкраще знають потреби, інтереси і можливості своєї дитини, тож можуть допомогти  вчителям не тільки побачити перспективу розвитку дитини, але й аналізувати її. Тому класні керівники намагаються покращити роботу школи і сім’ї у формуванні життєтворчості за допомогою різного роду заходів: диспуту «Сімейне виховання без конфліктів і покарань» (класний керівник Коржан Т. В.), конкурсу «Майстер батьківського виховання» (кл. керівник Дикса Л. П.), батьківських посиденьок «Сімейна демократія» (кл. керівник Грицюк Т.П.), анкетування «Труднощі і проблеми у сім’ї з старшокласниками» (кл. керівник Павловей О.П.), лекції-бесіди «Духовний світ старшокласника та його суперечності» (кл. керівник Заєць Т.К.), індивідуальне спілкування «Мої методи виховання» (кл. керівник Крикота Т.А.), відверта розмова «Батьки і діти» (кл. керівник Коржан О.Д.)

         Забезпечення участі батьків у життєдіяльності класного колективу здійснюється класним керівником за допомогою включення їх у такі види взаємодії, як спільне планування виховної роботи у класі; колективні творчі справи; свята, вечори, концерти, КВК; прогулянки, походи, поїздки та подорожі; виставки творчих робіт; дні здоров'я; допомога в ремонтних роботах й естетичному оформленні класної кімнати; участь в обладнанні кабінету й виготовленні наочного приладдя; організація виховних заходів.
У виховному процесі школи беруть участь батьки, працюючи в класних та загальношкільних батьківських комітетах, виконуючи рекомендації, прохання вчителів.

Батьківський комітет класу
 Діє з метою демократизації управління виховним процесом, налагодження зворотного зв'язку сім'я — школа, для поточного коригування управлінських рішень, забезпечення єдності педагогічних вимог до учнів, надання допомоги сім'ї у вихованні та навчанні дітей. До роботи в ньому залучають найактивніших батьків, авторитетних людей з високою громадянською свідомістю, які виявляють інтерес до справ класу, школи. Їх обирають на батьківських зборах класу. На засіданні батьківського комітету обирають голову, відповідальних за окремі види роботи. Батьківський комітет працює у тісному контакті з класними керівниками.
Сімейне виховання — процес досить складний і завжди пов'язаний із суб'єктивними чинниками. Недосвідченість батьків, їхнє намагання спира­тися тільки на свій досвід, брак певних педаго­гічних знань і навичок призводить до серйозних помилок.
Ось чому однією з важливих передумов вихо­вання в сім'ї є підвищення педагогічної культури батьків, насамперед систематичною просвітою, яка передбачає комплексний підхід до питань виховання. Навчання батьків у нашій школі здійснюється на засіданнях батьківського лекторію «Університет педагогічних знань»
Для забезпечення диференційова­ного підходу в роботі з батьками створе­но секції для батьків: «Батьки і діти» (1 — 4-ті класи); «Дорослі й підлітки» (5 — 8-мі класи); «Спілкування» (9 — 11-ті класи), на яких вони розглядають проблеми сімейного виховання та шляхи їх розв'язання, впроваджують практичні вміння застосування педагогічних знань.
Найбільший інтерес до психолого-педагогічних тем батьки виявляють, якщо є поєднання те­орії з практикою. Тему на семінарських заняттях їх ознайомлюють з теоретичними засадами, су­проводжують конкретним аналізом виховної робо­ти в сім'ї, спільним пошуком оптимальних шляхів розв'язання конкретних педагогічних ситуацій.

Для забезпечення форм і змісту співпраці школи і батьків використовуємо спільні тематичні заходи «дерево родоводу» — зустрічі поколінь; «у сімейному колі» (індивідуальні консультації, зустрічі з лікарями, психологами, юристами); «родинний міст» — зустрічі з батьками та обговорення проблем виховання; «народна світлиця» — звернення до народних традицій у сімейному вихованні; «день добрих справ» — спільна трудова діяльність педагогів, батьків і дітей; «дискусійний клуб» — обговорення проблемних питань виховання; «аукціон ідей сімейного виховання», «батьківський ринг», «дні довіри», «сімейні дні в класі; родинні зустрічі, свята, вогники, дні іменинника, на які запрошують батьків.
 Під час таких заходів, від­почиваючи, вони спілкуються з дітьми, чого так бракує в сім'ях. Однією з цікавих форм роботи з батьками є дні відкритих дверей, консультпункти з проблем родинного виховання. Хоч проводять їх раз на місяць, та для батьків школа відкрита завжди. Батьки відвідують класи, де вчаться їхні діти, ознайомлюються з особливостями спілку­вання педагогів та учнів, спостерігають за ак­тивністю дітей на уроках, їхнім станом здоров'я. Після такого ознайомлення на батьківських по­сиденьках влаштовують дискусії, де відбувається жвавий обмін думками з приводу вдосконалення спільної роботи сім'ї та школи.
Водночас практикуємо індивідуальні форми роботи: консультації в шкільного психолога, самоосвіта, залучення батьків до організа­ції дозвілля дітей, відвідування родин учнів, індивідуальні бесіди з батьками, спільне визначення перспектив і засобів розвитку учня, педагогічні консультації, індивідуальні доручення.
Індивідуальна робота дає вчителю змогу дістати уявлення про уклад конкретної сім'ї, її мікроклімату, допомогти батькам знайти пра­вильні шляхи розв'язання певних ситуацій, за­пропонувати найефективніші методи й засоби впливу на дитину, усунути причини конфліктів батьків і дітей тощо.
Готуючись до індивідуальних консультацій враховуємо: спілкування з батьками має відбуватися в спокійній атмосфері; починаю­чи та закінчуючи бесіду, треба акцентувати увагу на позитивних рисах дитини; під час бесіди слід навчити батьків обмірковувати різні аспекти ви­ховання дитини.
   Інформування батьків про хід і результати навчання, виховання й розвитку учнів здійснюється класним керівником за допомогою тематичних і підсумкових батьківських зборів, індивідуальних консультацій, перевірки щоденників учнів, складання таблиць результатів навчальної діяльності, ведення щоденників спостереження за процесом розвитку дитини, написання батькам листів-характеристик, записок-повідомлень, вітальних листівок і листів подяки.
      Значним інтересам у батьків користуються виступи учасників художньої самодіяльності. Це своєрідні звіти перед батьками про результати виховної роботи з їхніми дітьми, які супроводжуються виставками педагогічної літератури, дитячих малюнків, письмових робіт учнів, технічних виробів.

 Родинне виховання тільки тоді ефективне, коли батьки разом з учителями володіючи сучасними педагогічними знаннями й уміннями, застосовують їх практично.
Проте часто вчитель вважає, що батьки перебувають в опозиції до нього. Намагаючись запобігти можливим запереченням з їх боку, він починає розмову в директивному тоні замість того, щоб зрозуміти їх почуття, виявивши стриманість, відкритість.
Процес налагодження взаємодії з батьками ефективний за дотримання педагогом психолого-педагогічних правил та вимог.

До них належать:
*   використання заходів, спрямованих на підвищення авторитету батьків. Нормою мають стати стосунки, засновані на взаємоповазі. Цінність їх полягає у розвитку почуття власної відповідальності, вимогливості, громадянського обов'язку як учителів, так і батьків;
*   довіра до виховних можливостей батьків, підвищення рівня їх педагогічної культури й активності у вихованні. Психологічно батьки готові підтримати потреби школи. Навіть ті батьки, які не мають педагогічної підготовки й освіти, з розумінням і відповідальністю ставляться до виховання дітей;
*   педагогічний такт, неприпустимість необережного втручання в життя сім'ї.  Класний керівник — особа офіційна, але за специфікою своєї роботи може стати свідком стосунків, які приховуються від сторонніх. Якою б не здавалася йому сім'я, учитель повинен бути тактовним, ввічливим, інформацію про сім'ю використовувати лише для допомоги батькам у вихованні дитини;
*   життєстверджуючий, мажорний настрій при вирішенні проблем виховання, опора на позитивні риси дитини, орієнтація на успішний розвиток особистості. Формування особистості дитини передбачає подолання труднощів, протиріч у її житті. Важливо, щоб це сприймалося як вияв закономірностей розвитку, тоді складнощі, протиріччя, несподівані результати не викликатимуть розгубленості у педагога.

У народі кажуть, що гарна та сім'я, у якій зростають гарні діти. І це справедливо, адже долю дітей вирішують не прекрасні поривання, мрії, слова, а загальний мікроклімат родинного виховання. Діти в таких сім'ях живуть своїм бага­тобарвним життям, скороминущими бажаннями і мріями, їхній сміх веселий і дзвінкий.
Але, на превеликий жаль  є сім'ї, які потребують допомоги, соціально-правового за­хисту.
Для виявлення неблагонадійних сімей ми про­водимо значну роботу і передусім — відвідування сімей з метою вивчення умов сімейних негараз­дів. Без такого вивчення класному керівникові складно встановити контакт із сім'єю, виробити спільні вимоги впливу на дитину.
Дирекція веде облік роботи з сім'ями, які опинилися в складних життєвих обставинах, спрямовує роботу класних керівників на систематичне відвідування цих сімей, відпрацювання запланованих заходів, на нарадах заслуховуються звіти на­ставників, класних керівників по роботі з цими сім'ями, за актами рейдів батьківського комітету, проводить на методоб'єднанні класних керівників спе­ціальні семінари (наприклад «Форми і методи ро­боти з неблагонадійними сім'ями»), на яких вони обмінюються досвідом такої роботи, ознайомлю­ються з літературою з цього питання. На педаго­гічних радах, вирішуючи питання навчально-ви­ховного процесу, розглядають і питання роботи з батьками, які не забезпечують належного рівня сімейного виховання.
Практика свідчить, що успіху досягають ті класні керівники, які обговорення недоліків сі­мейного виховання здійснюють в індивідуальних бесідах з батьками, при цьому ведуть розмову не взагалі, а про конкретні факти: «У вашого сина проявляється певна негативна риса характеру, давайте подумаємо разом, де ми припустилися педагогічної помилки, чому так сталося, що ми разом з Вами повинні зробити, щоб допомогти учневі виправитись. У нього є певні позитивні риси, які допоможуть нам, спираючись на них, виправити його поведінку».
Отже лише тісний зв'язок шкільного та сімейного виховання, що полягає в єдності вимог, засобів впливу на дитину, дає по­зитивний виховний результат.
Залучаючи батьків до активної роботи в класі, класний керівник нагромаджує цінний матеріал взаємин між дітьми й батьками, добивається, щоб батьки стали найближчими помічниками школи у формуванні особистості дитини.



Формування ціннісного ставлення до суспільства та держави
(Доповідь)
Найважливішою громадянською рисою особистості є сформованість національної свідомості, патріотичних почуттів до рідної землі, свого народу,готовності до праці в ім'я України. Ціновим засобом відображання нації є формування в людини національної гідності й гордості за свою Батьківщину, відмова від почуття національної меншовартості, від почуття національної напівповноцінності, що формувалися віками.
Сьогодні Україну, яка проголосила державну незалежність визнали більше ста країн світу, однак ми не стали незалежними. Головною причиною цього є наша економічна залежність від Росії. Але не тільки це. Загляньмо у так звані українські школи промислових міст: навіть учителі, не кажучи вже про учнів, вийшовши з уроку української мови чи літератури, переходять у спілкуванні на російську. Відомо чимало сімей – вдома спілкуються українською мовою, а вийшовши на вулицю починають говорити російською.
Ця хвороба, що її так точно помітив і описав Т. Г. Шевченко називається "хохлацький синдром". Нам постійно нав’язувалися і нав’язуються думки про те, що ми не проживемо без допомоги "старшого брата". Отже, ми можемо і мусимо перебороти в собі мікроб неповноцінності. Ніхто: ні німець, ні француз, ні американець – не прийде вчити нас національної гідності. Ми самі маємо осмислити нашу природу й історію, прислухатися до голосу крові й зрозуміти, що ми є часткою великого і гордого народу, що нам є чим пишатися, що ми заслуговуємо на повагу до себе.
Погляньмо правді в вічі. Якщо раніше наші діти мали хоч якісь ідеали, соціальні орієнтири, нехай навіть штучні, надумані, і могли зіставляти з ними власні вчинки, то тепер кіно, телебачення і ринково-вулична література виставляють героями гангстерів, сумнівних закордонних суперменів та повій, що негативно впливає на формування свідомості молодих громадян України.
Наші діти соромляться бути м'якими, добрими і ввічливими, сприймаючи недоречність і шанобливість щодо інших людей як ознаку недосконалості й відсталості. Натомість вони готові кинути виклик будь-кому, виявити брутальність, зухвалість і нахабство.
Нам варто пам'ятати крилатий вислів відомого польського письменника Бруно Ясенського, який говорив, що не треба боятися ворогів – у гіршому разі вони можуть тебе вбити. Не бійся друзів – у гіршому разі вони можуть тебе зрадити. Бійся байдужих – вони не вбивають і не зраджують, але тільки з їхньої мовчазної згоди існують на землі зрада і вбивство.
Тому мета сучасної української школи – не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й виховувати громадянина, патріота, національно свідому особистість, яка ціну красу рідного краю, шанобливо ставиться до культури свого народу, до представників усіх національностей, які проживають в Україні. Саме тому виховання ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави є пріоритетним напрямком виховної системи нашої школи.
В програмі «Основні орієнтири виховання учнів 1-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів України» зазначено, що Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави виявляється у патріотизмі, правосвідомості, політичній культурі .
Патріотизм виявляється в любові до Батьківщини, свого народу, турботі про його благо, сприянні становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, готовності відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею, повазі до українських звичаїв і обрядів, усвідомленні спільності власної долі з долею Батьківщини, досконалому володінні української мовою.
Розвинена  правосвідомість виявляється в усвідомленні особистістю своїх прав, свобод, обов'язків, свідомому ставленні до законів та державної влади.
Політична культура - це політична компетентність (наявність знань про типи держав, політичні організації та інституції, принципи, процедури й регламенти суспільної взаємодії, виборчу систему), а також лояльне й водночас вимогливе ставлення громадян до держави, її установ, органів влади, здатність брати активну участь в ухваленні політичних рішень.
Всі ми переконані, що ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави виявляється не лише у зачаруванні красою поезії Шевченка чи різнобарв’ям українського національного костюма, а у національній самосвідомості та культурі міжетнічних відносин.
       Національна самосвідомість – це:
-                      особиста ідентифікація зі своєю нацією, віра в духовні сили та майбутнє, воля до праці на користь народу, усвідомлення моральних та культурних цінностей, знання історії, звичаїв, обрядів, символіки;
-                      система вчинків, які мотивуються любов’ю, вірою, волею, осмисленням відповідальності перед своєю нацією;
-                      усвідомлення спільності власної долі з долею Батьківщини, необхідності досконалого володіння українською мовою.
          Домогтися визначених завдань можна лише колективом однодумців, що має чіткі орієнтири, досвід і бажання працювати у цьому напрямку, а також прагнення до співпраці з позашкільними закладами, громадськими організаціями, батьками вихованців. Все це ми маємо у нашому навчальному закладі. Практична реалізація змісту роботи по формуванню у школярів ціннісного ставлення до суспільства і держави здійснюється через:
-         удосконалення фахової майстерності педагогів;
-         впровадження сучасних методів виховної роботи;
-         забезпечення єдності теми і змісту діяльності;
-          організацію тісної взаємодії учасників навчально–виховного процесу.
           Найважливішим у своїй роботі вважаємо цілеспрямованість, систематичність і послідовність, а також відповідність змісту та формам виховної роботи, вимогам сьогодення та потребам сучасних школярів.
Впровадження ідеї національно-патріотичного виховання учнів розпочинається вже в 1-му класі. У молодшому шкільному віці у дитини формується здатність пізнавати себе як члена сім’ї, родини, дитячого об’єднання; як учня, жителя  села; виховується любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її природи; до рідного слова та державної мови, побуту, традицій, культурних особливостей як рідного, так й інших етносів українського народу.
Важливе місце в молодших класах посідає тема Батьківщини. Учителі розповідають учням про нашу рідну Україну, її минуле, сучасне та майбутнє, знайомлять із гербом, прапором, гімном – символами незалежної держави, прищеплюють навички дисциплінованості, дають уявлення про мораль та право.  Проводиться цикл таких виховних заходів: "Із знання свого родоводу", "Моя сім’я", "Що в імені твоїм", "Ми всі українці – єдина сім’я". Улюбленою формою роботи для цього віку є заочні тематичні екскурсії "Знайомство з столицею України", екскурсії «Стежками рідного краю».
У підлітковому віці виховується духовно-осмислений, рефлексивний патріотизм, який поєднує любов до свого народу, нації, Батьківщини з почуттям поваги до інших народів, своїх і чужих прав та свобод. Цьому сприяють  проведені такі заходи, як "Країна, в якій я живу", "Моя Україна, демократична і вільна, я з нею пов'язую долю свою", "Трагедії українського народу" , "Я - громадянин і патріот дер­жави", "Збережемо наш скарб - рідну мову", "Джерела духовності мого краю", "Видатні люди мого краю", "Допоможемо ветеранам", "Українці за кордоном. Що таке діаспора?", "Україна - суверенна і незалежна держава", "День Соборності України",  "Є пам'ять, якій не буде кінця", "Воїни - інтернаціоналісти", "Видатні вчені України, рідного краю", "Українське козацтво міфи та реалії", "Ми - єдиний народ".
Учням старшого віку притаманне громадсько-державне усвідомлення. Вони переживають процес кристалізації і шліфування громадянськості, почуття господаря держави, патріота і оцінюють їх через призму інтересів держави. У виховній роботі із старшокласниками використовуються такі форми роботи: круглі столи, години спілкування, диспути, КВК, конференції, вікторини, конкурси, випуск бюлетенів, газет, проведення фестивалів, турнірів. Вони приймають участь у пошуковій роботі: записують спогади про минуле, вивчають історичні місця, знайомляться з подіями пов’язаними з бойовими діями у роки Великої Вітчизняної війни, збирають цікавий пошуковий матеріал про героїв війни.
Працюючи над реалізацією Концепції національно-патріотичного  виховання педагогічний колектив школи постійно спрямовує виховну роботу на виховання свідомого громадянина, гуманіста і патріота України.
В школі оформлено куточок державної символіки, де учні мають змогу ознайомитися з державними символами України – Гербом, Прапором, Гімном. Такі ж куточки є в кожному класі.
Вже стало традицією розпочинати  святкові загальношкільні лінійки, із піднімання Державного прапора та виконання Державного гімну України. Право підняти Державний прапор надається учням, які відзначилися у навчанні переможці конкурсів, олімпіад, шкільних заходів.
Протягом навчального року у всіх класах є обов'язковими години спілкування, на яких вивчаються символи, обереги України, основні закони нашої держави: "Свою Україну любіть", "Мова моя українська – батьківська, материнська",  "Державна символіка", "Я - громадянин України" та ін.
Проводиться ряд заходів з метою вшанування героїчних вчинків захисників Вітчизни, турботи про ветеранів Великої Вітчизняної. З цією метою діти вітають ветеранів  із святами: Днем Перемоги, річницею визволення України, Днем людей похилого віку, Днем ветерана, Днем захисника Вітчизни та беруть участь в акціях «Милосердя», «Ветеран живе поруч», надаючи   допомогу підшефним ветеранам  у веденні домогосподарства, у вирішенні побутових проблем.
Проводяться уроки мужності з нагоди відзначення Дня Збройних сил України, Дня перемоги, Дня вшанування жертв війни, Небесної Сотні, уроки скорботи та пам’яті жертв голодомору 1932-1933рр.
Вчителі  знайомлять  учнів з культурою українського народу. Традиційними стали свято «Святий Миколай у гості завітав»,    виставка писанок «Писаночка-мальованочка», українські вечорниці, Андріївські посиденьки, конкурс-виставка «Світлиця в класах», відвідування етнографічної кімнати «Світлиця».
Учні школи  є активними учасниками Всеукраїнських, обласних та районних акцій:  «Історія міст і сіл України»,  «Краса і біль України», «Україна вишивана», Компанії “Голуб миру», військово-прикладної гри «Нащадки козацької слави», надають волонтерську допомогу бійцям АТО, малюють їм малюнки, пишуть листи.
Щороку в школі проводиться місячник військово-патріотичного виховання і оборонно-спортивної роботи та конкурсно-розважальна програма «На перший, другий розрахуйсь» головна мета яких є виховання майбутнього воїна Збройних сил України. Для цього вчителі фізкультури та ЗВ здійснюють ідейну та морально-психологічну підготовку учнів, формують такі риси характеру, як фізична витривалість, моральна стійкість, відвага, готовність до самопожертви заради шляхетної ідеї.
З 12.10 по 16.10 проведено Тиждень «Я – громадянин, я – патріот, я – житель свого села». В ході якого великою виховною насиченістю слід відмітити такі заходи:
- Годину спілкування «Ми діти твої, Україно!» (4 кл.)
- Виховний захід «Я – громадянин України» (7кл.)
- Виховну годину «Україна – наш спільний дім» (3кл.)
- Конкурс читців «Я люблю тебе мій рідний краю» (1-4кл.)
- Інтелектуальну гру «В моєї України сто облич» (10кл.)
- Урок-гру «Тепло моїх долонь і розуму, і серця я Україні милій віддаю» (5кл.)
      Сьогодні нескладно знайти сценарії заходів на тему патріотичного виховання, не викликає утруднень пошук тематики заходів та адрес передового педагогічного досвіду. Проте, як свідчить практика, не завжди зміст і форма цікаві дітям і мають підтверджену ефективність. Саме тому постає питання вибору таких підходів, які б мали практичну цінність. З метою підготовки вчителів до реалізації завдань по формуванню ціннісного ставлення до держави проведено семінар – практикум «Пошук ефективних форм виховної роботи», тренінг «Я і соціум: проблеми самореалізації». У ході зазначених заходів розглянуто як методико – концептуальні засади патріотичного і громадянського виховання, так і сформовано уміння застосовувати сучасні ефективні вправи, методи, прийоми виховної роботи.                                          
Найефективнішими, як показав досвід, сьогодні є проектні технології виховної роботи та організація виховної діяльності через КТС. Розмаїття проектів, як технології, дозволяє забезпечити посильну, неформальну участь кожної дитини у колективній справі, а часто й залучити її до реалізації ціннісної індивідуальної діяльності. А методика КТС сприяє як формуванню інформаційної культури й забезпеченню знань, так і конкретних компетентностей, які виявляються у переконаннях, діях, вчинках. Маємо позитивний досвід реалізації довготривалих проектів «Сімейні реліквії», «Життєтворчість моєї родини», «З минулого у сьогодення», «Солдат війни не обирає», «Багатство нашого народу», «Вербо,  ясна вербиченько»  та інші.
Ефективність методики КТС засвідчена такими загальношкільними заходами як:  ярмарок «Купуй українське! Підтримай шкільного виробника», конференція «Голодомор 1932-1933рр»,  свято – презентація «Історія рідного краю в історії моєї вулиці», «Свято рідної мови».
Принциповими положеннями методики КТС при формуванні ціннісного ставлення до держави та суспільства є:     
1) соціальна спрямованість діяльності - вся колективна творча діяльність спрямована на покращення розвитку своєї школи, на турботу про громадян (людей похилого віку та інвалідів), які її потребують, на відкриття невідомої сторінки історії, на турботу про куточок природи. Це все забезпечує залучення дитини до створення умов, у яких вона живе і в яких відбувається її громадянське становлення;   
2) демократичні стосунки — тільки в атмосфері доброзичливих, щирих, демократичних стосунків з дітьми збуджується інтерес до спільної діяльності. Такі стосунки не виключають вимогливості, але змінюється її характер — вимоги ставить не особисто педагог, а сама справа до всіх його учасників. У такий спосіб відбувається підготовка дитини до майбутньої діяльності, її орієнтація на поліпшення свого мікросередовища;  
3) розподіл колективу на мікроколективи — творчі групи, мікроколективи є або постійними (у межах одного класу), або тимчасовими (міжкласні або групи у класі). Основа розподілу — за інтересами, за бажанням, за місцем проживання.
4) чергування творчих доручень (ЧТД) — періодичні перевибори органів учнівського самоврядування, чергування (обмін) постійними справами-дорученнями між мікроколективами (через визначений проміжок часу) і таке планування діяльності, за якого кожен із членів колективу обов’язково входить в одну з рад справи, є його організатором. Дана методика допомагає формувати свідомого, активного громадянина держави, який неформально вболіває за долю свого колективу, всієї громади, держави в цілому.
5) розмаїтність діяльності — колективні творчі справи дозволяють комплексно вирішувати завдання патріотичного виховання школярів.
Виховна цінність таких заходів і проектів полягає у залученні учнів до вивчення історії та розуміння важливості збереження національної самобутності. Плануються і проводяться ці заходи так, щоб крім пізнавальної цінності вони мали й практичну: дитина здобуває не лише знання, а й досвід, переконання.
Зміст виховної роботи школи по формуванню ціннісного ставлення до держави та суспільства тісно пов’язується з навчальною та позакласною діяльністю. Зокрема, через впровадження  факультативного курсу з історії, організацію секцій українська мова, фольклористика шкільного товариства МАН, в процесі викладання шкільних дисциплін.
Так на уроках української мови, під час вивчення розділу «Мова і мовлення»  звертається увага учнів на багатство і милозвучність української мови, значення української мови для становлення незалежної самостійної держави України, роль української мови як державної.
 Через тексти (аналіз їх змісту)  виховується любов до рідного краю і своєї Батьківщини, повага до національних традицій і символів українського народу, повага до людей інших національностей, їхніх звичаїв і традицій, почуття гордості за відомих людей України, турботливе ставлення до цінностей і надбань нашої країни.
На уроках історії закладаються підвалини історичних уявлень майбутніх громадян про давнє минуле власне українського народу, його мови, культури, ментальних рис характеру, державно-політичного життя, як невід’ємної складової формування європейської цивілізації.
На уроках «Трудового навчання» діти знайомляться з традиційними народними ремеслами в України, вчаться виготовляти сюжетні витинанки різних регіонів України, оздоблювати вироби технікою вишивки.
На уроках  «Музичного мистецтва» учні мають можливість відчути красу українського народного музичного мистецтва, осягнути інтонаційні особливості музики українського народу, відчути національну своєрідність, спільне і відмінне в музиці різних народів і тд.
Останніми роками прослідковується тенденція до підвищення ролі навчальних закладів на селі як соціокультурних центрів. Тому використання потенціалу закладу не тільки як освітньої установи дозволяє нам максимально задіяти можливості для формування у підростаючого покоління свідомого ставлення до держави і суспільства.
Постійне оновлення структури учнівського та державно – громадського самоврядування – це ще один важливий чинник успішності роботи, забезпечення її результативності. Самоврядування забезпечує участь учнів у різноплановій, різноманітній та глибоко змістовній роботі навчального закладу, притягує їх до управління справами колективу, допомагає їм зрозуміти свої права та обов’язки, формує у них почуття керівника спочатку у класі, а потім в школі, населеному пункті, державі. За формою, створена модель самоврядування в школі, схожа на президентсько - парламентську республіку. При шкільному Парламенті створені і працюють постійно діючі міністерства: міністерство дисципліни та  порядку, міністерство Доброчинних справ, міністерство культури та відпочинку,  міністерство освіти.
 Правовою базою Учнівської республіки є статут, в основу якого взяті Конституція України, „Концепція національно-патріотичного виховання”, Декларація про права дитини, Правила  для учнів.
Нажаль, немає чітких критеріїв чи загальноприйнятих методик визначення ефективності роботи з формування ціннісного ставлення до держави і суспільства. Має пройти багато часу, перш ніж ми пересвідчимося у правильності обраних нами напрямків та методів, які знайдуть своє вираження у тій життєтворчості, яку вибудовуватимуть наші випускники, все ж можна зробити висновки про те, що дитина з переконаннями про велич і красу рідної мови, багатства культурної спадщини, необхідність вивчати і примножувати славу рідного народу, бути активним творцем його добробуту – нехай маленький, але все ж патріот своєї Вітчизни. А саме такими є наші учні. Тому можна зробити висновки про те, що ефективною є та робота, яка:
— задовольняє потреби дитини у пізнанні і розумінні цінності своєї країни;
— відповідає віковим особливостям вихованця і є змістовною, корисною, цілеспрямованою та розвивальною по суті;
--- сприяє співпраці досвідчених і мудрих, творчих і наполегливих педагогів – однодумців;
— спрямована на потенційні можливості сім’ї, навчального закладу, громади, соціуму.






    Організація виховної діяльності та співпраці з позашкільними установами
                            5.1 Організаційна робота
п/п
Зміст роботи
Термін виконання
Відповідальний
1
Провести вибори учнівського комітету
До 20.09
ЗНВР, педагог організатор
2
Провести вибори органів учнівського самоврядування у класних колективах
До 15.09
Класні керівники
3
Організувати навчання учнівського активу
Протягом навчального року
Педагог організатор
4
Організувати склад ради з профілактики правопорушень
До 20.09
ЗНВР
5
Налагодити роботу гуртків, секцій, клубів за інтересами, узгодити плани їхньої роботи
До 1.10
ЗНВР, керівники гуртків
6
Створити інформаційний банк даних про зайнятість учнів у позаурочний час
До 1.10
ЗНВР, класні керівники
7
Провести психолого - педагогічну діагностику:
-  домінантних особистісних інтересів, здібностей учнів;
- творчого і професійного потенціалу, індивідуального стилю діяльності педагогічних працівників щодо організації виховного впливу на учнів
Протягом навчального року
Практичний психолог, класні керівники
8
Поповнити папку «На допомогу класному керівникові»
Червень –
Вересень
ЗНВР
9
Провести інструктаж  класних керівників, керівників гуртків, консультантів, органів учнівського самоврядування з питань планування виховної роботи з дітьми
Серпень - Вересень
ЗНВР
10
Здійснити аналіз організації літнього відпочинку школярів, зокрема дітей-сиріт, дітей з багатодітних, малозабезпечених сімей
Серпень
ЗНВР
11
Здійснити психолого – педагогічний аналіз контингенту учнів з метою виявлення тих, хто схильний до правопорушень, до вживання спиртних напоїв, наркотичних речовин
Вересень
Практичний психолог, класні керівники
12
Вивчити умови проживання важковиховуваних дітей, дітей – сиріт, дітей з багатодітних, малозабезпечених, неблагополучних сімей
Протягом навчального року
Соціальний педагог , класні керівники
13
Розробити та ввести у практику роботи школи заходи морального та матеріального заохочення учнів, вести облік особистих досягнень школярів у різних видах  позаурочної діяльності і їх імена занести до Книги Пошани школи
Протягом навчального року
Адміністрація
14
Налагодити діяльність тимчасових рад з підготовки та проведення загальношкільних заходів
Протягом навчального року
ЗНВР, педагог - організатор
15
Здійснювати вивчення пізнавальнокомунікабельних, творчих, художньоестетичних інтересів  і нахилів учнів, потреб  фізичної активності й розвитку

Протягом навчального року
ЗНВР, практ. психолог, соціальний педагог, класні керівники
16
Організувати роботу учнів щодо естетичного оформлення класних кімнат, школи, території. З цією метою:
- налагодити підтримання учнями належного санітарного та естетичного стану класних кімнат, школи;
- обговорити з учнями майбутні зміни в оформленні кабінетів, наочності тощо;
- організувати впорядкування пришкільної території;
- організувати виготовлення та ремонт навчальних посібників
Протягом навчального року
ЗНВР
17
Поповнити банк даних про дітей соціально незахищених категорій
До 9.09
ЗНВР
18
Залучити дітей із соціально незахищених категорій до участі в секціях, гуртках, клубах, які працюють  на безкоштовній основі, створити умови для змістовного відпочинку і дозвілля дітей
Протягом навчального року
Директор

                            

                          




                       








5.2 Ціннісне ставлення до себе
№ п/п
Зміст роботи
Термін виконання
Відповідальний
1.
Проводити тренінги з проблем спілкування.
Постійно
Психолог,
соціальний педагог
2.
Залучити учнів школи до участі в районних та обласних спортивних змаганнях.
Згідно графіка
Вчителі фізкультури
3.
Проводити тренінги за методикою «Рівний-рівному».
Протягом року
Психолог
4.
Продовжити роботу телефону «Довіра» (анонімне спілкування із шкільним психологом, лікарем, соціальним педагогом)
Протягом року
Соціальний педагог, психолог, класні керівники
5
Вести психологічний супровід дітей, чиї батьки мобілізовані або є учасниками АТО
Протягом року
Психолог, соц. педагог
6
Місячник « Увага! На дорозі діти»
01.-26.09
Кл. кер. 1 -11 кл.
7
Створити гуртки, секції, клуби за інтересами та уподобаннями учнів.
До 15.09
Кер. Гуртків, секцій.
8
Дискусія «Самоврядування в школі: моя позиція».
24.09
ЗНВР, пед.орг.
9
Урок прекрасного «Утверджуй у собі людину»
12.10
Кл.кер 1-11 кл.

Тиждень безпеки життєдіяльності
05.10-09.10
Кл.кер 1-11 кл.
10
Філософський стіл «Про пташиний спів і людську душу»
30.10
Кл. кер. 5-11 кл.
11
Тренінг «Станція призначення -  життя» (9-11кл.)
Жовтень
Соц. Пед..

Тиждень я лідер


12
Урок-тренінг «Пізнай себе – і ти пізнаєш світ»
Листопад
Соц. Пед..
13
Акція «Школа проти СНІДу»
Грудень
Грицюк Т.П.
14
Освітня гра «Життя у світі, де є СНІД»
01.12
Кл.кер 5-11 кл.
15
Показ відеофільмів «Наркотики – дорога до злочинності»
03.12
ЗНВР
16
Анкетування «Зимові канікули! Що ти пропонуєш?»
18.12
Кл.кер. 5-11кл.
17
Диспут «Вміння бути самим собою»
19.01
Кл.кер 9-11 кл.
18
Година пізнання “Яскраві події мого життя” (5-6кл.)
02.02
Кл. кер 5-6 кл.
19
Тренінг «ЗНО – ми впевнені в собі» (11кл.)
04.03
Соц. Пед
20
Брейн-ринг на тему: «Знати свої права –  значить уже наполовину володіти ними» (7-8кл.)
23.03
Соц. Пед
21
Просвітницький тренінг “Кроки до успіху” (9кл.)
05.04
Практич.  психолог
22
Година спілкування до дня здоровя «Лікар у собі»
06.04
Кл.кер. 5-11кл.
23
До Всесвітнього дня здоров’я: свято «Старти  надій»
06.04
Вч. фізкультури
24
Круглий стіл «Підліткова наркоманія, токсикоманія, алкоголізм. Їхній вплив на рівень злочинності» (9-11кл.)
25.04
Кл.кер 9-11 кл.
25
Відверта розмова “Як подолати конфлікт” (5-8кл.)
10.05
Соц. Пед
26
Урок-дефіле: «Одяг і зовнішній вигляд сучасних підлітків»
16.05
Кл.кер. 7-9кл.


































5.3 Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави
№ п/п
Зміст роботи
Термін виконання
Відповідальний
1
Міжнародний день миру; уроки мужності за темою «Ми пам’ятаємо…»
14.09
Кл.кер 1-11 кл.
2
Організувати зустрічі з ветеранами війни, представниками військових навчальних закладів, курсантами, воїнами АТО.
Протягом року
Класні керівники
3
Розповідь “Славетні українці”
05.10
Кл.кер 1-4 кл.

Тиждень я патріот


4
Вікторина з історії козаччини «Щасливий випадок»
14.10
Вчитель історії
5
Година спілкування «Герої для нас як приклад»
23.10
Кл.кер 1-11 кл
6
Конференція «Тягар минулого» (до голодомору)
24.11
Кл. кер 9-11кл.
7
Свято до дня української армії «Місія здійснення»
04.12
Пед. орг.
8
Диспут “Сучасний політик – який він?”(10-11кл.)
15.12
Вч. правознавства
9
 Тематична лінійка «Уклонімось низько до землі тим, хто в серці буде вічно жити» (до 2 річниці памяті Небесної Сотні»
18.01
Пед. Орг..
10
Свято до дня Соборності України «Соборна мати Україна одна на всіх як оберіг»
21.01


Кл. кер. 5кл
11
Провести місячник правової освіти
Лютий
Кл.кер 1-11 кл
12
Військово-спортивне свято «На перший, другий розрахуйсь»
23.02
Вч. ЗВ
13
Літературно-музична композиція «Іду з дитинства до Тараса»
09.03
Вч. Укр. мови і літ.
14
Ток-шоу для лідерів учнівського самоврядування «Байдужість це проблема чи норма життя?»
18.03
Пед. орг., ЗНВР
15
Вікторина «Європейський калейдоскоп»
20.04
Кл.кер. 9-11кл.
16
Вечір «Могили ці не обминай ніколи»
06.05
Пед. орг., ЗНВР
17
Місячник оборонно – масової роботи та військово – патріотичного виховання
25.04-28.05
Вч. ЗВ, фізкультури,
кл. кер
           
5.4 Ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей
№ п/п
Зміст роботи
Термін виконання
Відповідальний
1
Формування у дітей розуміння пріоритету виховання  дітей у сім’ї  та гуманних взаємин між членами кожної родини.
постійно
Кл. кер
2
Зустрічі учнів школи з батьками «У сімейному колі»
постійно
Кл. кер
3
Організувати роботу волонтерських загонів милосердя.
Вересень 
Кл. кер, пед. орг
4
Цикл практичних занять «Заходи примусового виховання та заклади соціальної реабілітації для неповнолітніх»
Протягом року
Соц. педагог
5
Год. клас. кер. «Торгівля людьми – проблема сьогодення»
21.09
Кл. кер 5-11 кл.
6
Тематичний вечір «Життя всі барви – для тебе, учитель»
02.10
Кл. кер 10-11 кл.
7
Виставка-фоторепортаж «Моя сімя»
22.10
Пед орг., Кл. кер 1-11 кл
8
Гра-бесіда “ Мої обов'язки в сім'ї”.
10.11
Кл. кер 1-4 кл.
9
Акція «Увага! Поруч з тобою люди похилого віку»
жовтень
Кл. кер 1-11 кл.
10
Науково практична конференція «Виховуємо громадянина України»
20.11
Кер. секцій НТУ
11
Провести благодійні акції:
-         «Переступи поріг з добром».
-         «Поспішаймо робити добро»                              (вручення подарунків дітям-сиротам з нагоди Дня святого Миколая)
-         «Серце до серця».
-         «Ветеран живе поруч»

Жовтень 19.12



Травень
Травень
Кл. кер 1-11 кл.

12
Година спілкування “Моє спілкування з людьми”
18.02
Кл. кер 5-7 кл.
13
Святковий концерт «Сьогодні, жінки, ваше свято»
07.03
Кл. кер 1-4 кл.
14
Відверта розмова “Культура поведінки закоханих”
11.04
Кл. кер 10-11 кл.
15
Свято «Хай злагода і мир панують у родині»
13.05
ЗНВР, пед. орг.

                      
5.5 Ціннісне ставлення до праці
№ п/п
Зміст роботи
Термін виконання
Відповідальний
1
Організувати чергування учнів у класних кімнатах з метою підтримання чистоти
До 03. 09
Кл. кер. 1-11кл.
2
Регулярно проводити генеральне прибирання кабінетів, закріпленої території.
Щоп’ятниці
Класні керівники
3
Залучити учнів до ремонтування шкільного обладнання,підручників
Протягом року
Вч. труд. навчання, бібліотекар 
4
Провести виховні години на профорієнтаційну тематику:
- «Техніки пошуку праці»
- «Ділова людина: шляхи становлення»
- «Вибір майбутньої професії»
Протягом року
Кл. кер. 9, 11кл., практич. психолог
5
Періодично збирати та аналізувати дані про попереднє працевлаштування випускників 9,11-их класів.
Протягом року
Класні керівники, дирекція
6
Виставка малюнків “Знайомимось з професіями”
13.11
Вч. малювання
7
Профорієнтаційна бесіда «Ким я буду»
23.11
Кл. кер. 9, 11кл.
8
Взяти участь у районній «Ярмарці професій».
Грудень січень
Кл. кер. 9, 11кл
9
Година класного керівника “Як навчитись цінувати і розраховувати час?”
01.02
Кл. кер. 1-11кл.
10
Виставка дитячих поробок «Умілі руки»
 06.02.02
Кл. кер. 1-11кл.
11
КВК для 9-10 класів на тему: « Кожна професія по-своєму смішна» 
20.02
ЗНВР, Пед орг., Кл. кер.. 9-11кл.
12

Трудовий десант “Операція “Зелена весна”
Березень
Кл. кер. 1-11кл.
13
Провести зустріч з людьми цікавих професій
квітень
ЗНВР
14
Провести тренінгові заняття  з учнями 9,11 класів «Незабаром іспити».
травень
Психолог







5.6 Ціннісне ставлення до природи
№ п/п
Зміст роботи
Термін виконання
Відповідальний
1
Взяти участь у природоохоронних акціях:
-  «Зелений паросток майбутнього»
-  «День Землі»
-  «День довкілля»
-  «Дерево життя»
-  «До чистих джерел»
-  «Чиста планета»
-  «Ріки мого дитинства»
-  «Ліси для нащадків»
Протягом року
Дирекція, кл. кер.
2
Взяти участь у проекті «Озеленення школи».
Осінь, весна
Кл. кер. 1-11 кл.
3
Залучити учнів школи до районних масових заходів еколого-натуралістичного спрямування (конкурсів, акцій, написання наукових робіт).
Протягом року
Вчителі біології, географії
4
Організовувати екскурсії в природу
Протягом року
Кл. кер.
5
Виставка-конкурс “Дари природи є невичерпними”
09.10
Кл. кер. 1-11 кл.
6
Вікторина «Чи знаєш ти рідний край»
12.11
Вч. біології
7
Бесіда “Боляче буває всім” (ставлення до тварин)
25.01
Кл. кер. 1-4 кл.
8
Виховна година «Душа природи – душа добра»
15.02
Кл. кер. 1-11 кл.
9
Конкурс плакатів «Краса і велич планети Земля»
01.03
  Вч. малювання
10
Взяти участь у районному фестивалі екологічних агітбригад.
Березень
Вч. біології
11
Заочна подорож по заповідних місцях України
11.04
Кл. кер. 1-11 кл.
12
Урок-реквієм на тему:
 Час очистить Прип’ять незглибиму,
Оживуть і луки, і сади,
Та Чорнобиль вічно берегтиме
Хрест своєї чорної біди
26.04
Кл. кер. 5-11 кл.


5.7 Ціннісне ставлення до культури і мистецтва
№ п/п
Зміст роботи
Термін виконання
Відповідальний
1
Випуск стінгазет «До знаменних дат країни», «Про події із шкільного життя»
Протягом року
Пед. орг.
2
Брати активну участь у районних та обласних конкурсах малюнків.
Протягом року
Вч. малювання
3
Організувати  виставку – конкурс  осінніх композицій «Осінь дарами прекрасна».
11.09
Пед. орг.
4
До всесвітнього дня привітань літературна вітальня «Осінні мелодії у творчості українських і зарубіжних поетів»
19.11
Вч. укр. мови
5
Виставка малюнків “Фарби осені”
15.10
Кл. кер. 1-4 кл.
6
Взяти участь у районному конкурсі сучасної української пісні «Срібні дзвіночки».
Жовтень
Вч. музики
7
Свято-презентація Історія танцю: від міфів до сучасності
13.12
Вч. музики
8
Святковий концерт «Школа – моя родина»
17.12
ЗНВР, пед. орг.
9
Новорічні ранки і вечори
28-29.12
ЗВР, пед. орг.
10
Конкурс новорічних телеграм
24.12
Кл. кер. 5-11 кл.
11
Різдвяні свята. Конкурси колядок, щедрівок
січень
ЗВР, пед. орг
12
Вечір відпочинку для старшокласників
«Життя без любові, що небо без сонця», присвячений Дню Святого Валентина
11.02
Кл. кер. 9 кл.
13
Лесині дні. Струни творчості Лесі Українки «Слова живі, немов зернини» (Конкурс читців поезії)

Вчителі української літератури
14
Взяти участь у районному конкурсі читців творів Тараса Шевченка.
Березень
Вчителі укр. літ
15
Акція «Моя улюблена книга – шкільній бібліотеці»
березень
Бібліотекар
16
Тиждень «Книга – безцінний дар духовності».
21.03-26.03
Бібліотекар
17
Конкурс  на кращу гумористичну стінівку «Зі шкільного життя»
04.04
Кл. кер. 5-11 кл.

5.8  Традиції і свята школи
Зміст роботи
Термін виконання
Відповідальний
1
Урок знань і свято Першого дзвоника
1.09
Кл. кер 6 кл., пед.орг.
2
Тематичний вечір «Життя всі барви – для тебе, учитель»
01.10
ЗВР, пед. орг.
3
Малі Олімпійські Ігри

Жовтень

Вчителі фізкультури
4
Святковий концерт «Школа – моя родина»
17.12
ЗВР, пед. орг
5
Новорічний бал – маскарад
27.-30.12
ЗВР, пед. орг
6
 Тематична лінійка «Уклонімось низько до землі тим, хто в серці буде вічно жити» (до 2 річниці памяті Небесної Сотні»
18.01
Пед. Орг..
7
Вечір відпочинку для старшокласників
«Життя без любові, що небо без сонця», присвячений Дню Святого Валентина
11.02
Кл. кер. 9 кл.
8
До дня захисника Вітчизни, свято «На перший, другий розрахуйсь» (10-11кл.)
23.02
Вч. ЗВ
9
Святковий концерт «Сьогодні, жінки, ваше свято»
07.03
Кл. кер 1-4 кл.
10
Вечір «Могили ці не обминай ніколи: поховані у них для нас живі»
09.05
9 клас
11
Свято «Прощавай букварику»
22.05
1 клас
12
Свято-випускний початкової школи
травень
4 клас
13
Свято останнього дзвінка
27.05
Адміністрація
14
Урочисті збори, присвячені врученню атестатів
28.05
Адміністрація

Немає коментарів:

Дописати коментар